عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » برگزاری رزمایش اردوکشی باهدف آمادگی و تمرین اصول پدافند غیرعامل


برگزاری رزمایش اردوکشی باهدف آمادگی و تمرین اصول پدافند غیرعامل

 برگزاری رزمایش اردوکشی باهدف آمادگی و تمرین اصول پدافند غیرعامل
به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان رامیان، صبح امروز صادقلو به همراه اعضای شورای تامین شهرستان از روند برگزاری رزمایش اردوکشی توسط نیروی انتظامی شهرستان بازدید نموده و از نزدیک در روند اجرای رزمایش قرارگرفته و در کارگاه آموزشی پدافند غیر عامل شرکت کردند.

فرماندار در این کارگاه آموزشی صادقلو بیان داشت: پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی و به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که به جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارت مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد، یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن رساند.
وی افزود: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.
اصول پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه، جابجایی، فریب، مکانیابی، اعلام خبر، قابلیت بقاء، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه های امن می باشد.
پدافند غیرعامل همه نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و حتی مردم می‌توانند نقش موثری ایفا کنند. در حالی که در پدافند عامل مانند سیستم های ضد هوایی، هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت بر عهده دارند.
در جنگ های اولیه استفاده بشر از سپر و زره پوش مصداق پدافند غیر عامل بود. بعدها ساخت برج و بارو، قلعه و دژ مرتفع برای تامین امنیت انجام گرفت. نمونه و مصداق پدافند در جنگ های صدر اسلام می توان به کندن گودال در اطراف شهر مدینه در جریان غزوه  خندق و استفاده از ارتفاعات و عوارض طبیعی در جنگ احد اشاره نمود. در بحث اتفاقات رخ داده در جریان تبلیغ و رسالت پیامبر که کفار قصد جان پیامبر عظیم الشان اسلام را داشتند تدبیر لیله المبیت (خوابیدن حضرت علی در بستر حضرت محمد (ص) ) از دو شیوه اختفاء و فریب که از اصول اساسی پدافند غیر عامل بود بهره جستن و مانع دسترسی قریش به پیامبر اکرم (ص)گردیدند.
در جنگ های اول و دوم جهانی پدافند غیر عامل اهمیت بیشتری یافت. امروزه هم با توجه به اینکه نوع، روش و اسلوب شیوه جنگ‌ها چتغییر و متنوع شده ابعاد تازه تری مثل جنگ اقتصادی، سایبری، بیوتروریسم و اگرو تروریسم در جهان رخ می نماید اهمیت پدافند غیر عامل دوچندان گردیده است.
تحریم های ظالمانه و فشار حداکثری، حمله سایبری به تاسیسات برق وهسته ای نمونه‌هایی از جنگ در ابعاد جدید و نوین آن است که می‌طلبد با هوشیاری تمام ضمن افزایش توان دفاعی و لجستیکی (سخت افزاری) توان نرم افزار و پدافندی را قوام بخشید تا بتوان از کیان جمهوری اسلامی و جان و مال مردم عزیز حراست نمود.

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : رامیان
  • بازدید : 200
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 3575

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : پنج بعلاوه شـش؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 189
بازدید دیروز: 14
بازدید ماه:1201
بازدید سال:1201
بازدید کل:1320149